Ur foldern till Kreativitetskursen:

”Vi är många som önskar att vi vore mer kreativa. Många av oss har en känsla av att vi är mer kreativa, men att vi inte kan frigöra skaparkraften. Våra drömmar smiter undan. Våra liv känns egendomligt platta. Vi får ofta fantastiska idéer och underbara drömmar, men vi lyckas inte förverkliga dem.”

Dessa ord ur Julia Camerons bok ”Öka din kreativitet” slog ner i mitt liv någonstans vid millenieskiftet. Jag kände att jag hade en stor längtan inombords efter ett mer kreativt liv. Jag kastade mig ut tillsammans med henne och hennes övningar, morgonsidor och pepp. En del var bra, en del kunde jag ha och mista. Åren gick och jag skrev morgonsidor i perioder. Fyra år senare vann jag en manustävling på Libris förlag och sedan dess har jag kommit loss i mitt skapande. Jag ser en tydlig koppling till mitt första möte med Julia Cameron. Det var där jag fick hjälp att hitta och formulera min längtan. Att konkretisera den. Hon pratar mycket om att återerövra. Och det kan ju låta lite krigiskt, men det handlar mycket om att återerövra något som vi föddes med, något som var tänkt för oss, men som vi har förlorat längs vägen.

Nu har vi precis avslutat den här kursen. Min första. Jag har tänkt på den i så många år, och äntligen vågade jag genomföra den. Jag kunde inte ha fått bättre första deltagare. Vi började i februari och har fått möta våren tillsammans med allt det innebär av knoppar och ljusare tider.

Det blir en kurs till hösten också. September/Oktober. I nästa vecka går det att börja anmäla sig! Gört!