Hur kommer du på namnen?

Jag o Jossan under förra veckans intensivkurs i tennis då jag inledde starkt m att bli kallad antikrundan av tränaren och sedan råkade skjuta Jossan i huvudet👸🏻⭐️✌🏻Men efter några dagar gick det bättre.
 
 
Hur kommer du på namnet till dina olika karaktärer? Det är en fråga jag får ibland. Särskilt av människor som har en namne bland mina huvudpersoner. Svaret är att jag får känna på det. ”Hedda” till exempel hette ”Moa” till att börja med. Men allteftersom hon växte fram kände jag att ”Moa” blev för mjukt för henne. Att hon var så blyg i sig själv att namnet behövde mer studs. Därför blev det ”Hedda”. På göteborgska (där jag bor) blir dubbel-D så härligt 😊Ibland får jag känna på det ett tag. Som Sallys klasskompis Amy. Ibland vet jag namnet direkt. Som ”Jossan”, "Jackies” bästa kompis i Hedda-böckerna. Inte någon favoritkaraktär alls. Då kan jag få frågan om jag har träffat på olika ”Jackies”, eller ”Jossor”, som jag inte gillat. Svaret är nej.
Jag hade inte ens tänkt på det, men det slog mig härom dagen då jag lyssnade på min Hedda-ljudbok (som snart är ute på en site nära dig). "Hoppla, heter den ocharmiga karaktären Jossan?" I verkligheten är Jossan en av mina favoritpersoner. Hennes dotter heter Sally för övrigt, och hennes andra dotter har varit fotomodell på två Sallyomslag.
Så är du namne med en osympatisk person i någon av mina böcker så ta det inte personligt!