Gospelkören

 
Älskar den här bilden som jag hittade på min vän Tinas instagram (atelier23.se) Dahliorna får mig att tänka på mångfald ... och en gospelkör faktiskt. Gospelkörer är ju en enhet som består av en massa sköna individer med olika färg o form. I bästa fall.
Det var länge sedan jag tänkte på gospel, men under mina ungdomsår var gospel min enda församling. Åtminstone som betydde något.
 
Vi stod där som ett gäng dahlior, med kåpor och varsin mikrofon, och sjöng ut slavarnas längtan efter frihet. Jag har aldrig formellt varit slav, inte ens i närheten. Men texterna är ändå så hoppingivande för mig som har levt under ett självpåtaget slavok. Ett slavok där jag till exempel har varit slav under vad människor tycker om mig, och i en hopplös känsla av hur vår värld ser ut och ...
 
Gospeln hjälper mig att lyfta blicken. Att få syn på Guds möjligheter istället för mina egna begränsningar. Världen kanske inte förändrades medan jag sjöng. Men jag förändrades. Jag kände hopp!
 
Har alltid tyckt bättre om att själv sjunga gospel än att lyssna på andra. Men ett lyssnartips är "Imagine me" m Kirk Franklin. Lyssna i lurar eller i bilen!