Sist också på skam-bollen

Här kommer mitt första citat ur nrk-serien Skam. Det är Vilde som talar, apropå att köpa en russebuss för 300 000 kr (som de inte har). Nora är skeptisk och Vilde vill få henne på andra tankar.
Vilde: ”Jag läser en bok nu som heter The Secret. Den handlar om att ifall vi låter universum göra det, så kommer allt att bli verklighet i ditt liv”
 
När hon sa det så krullade det sig i mig av lite pinsamhet faktiskt. Nu har inte jag läst ”The Secret”, men faktum är att Julia Cameron, vars bok jag hämtat väldigt mycket ur till kreativitetskursen, har med ett liknande, om än inte identiskt resonemang om synkronitet.  CG Jung beskriver detta som: ”en lycklig kombination av händelser” Eller som ..... ”tusen små hjälpande händer”.
 
Synkronitet handlar om att uttrycka en önskan, att börja ta små steg mot sin längtan. Att gå där det öppnar sig. Att våga ta steg fast vi inte riktigt har koll på var det hela slutar. Det är där någonstans, när vi har satt oss själva i rörelse, som den "lyckliga kombinationen av händelser" kan inledas.
 
Jag trodde att det skulle va svårt att hitta synkronitetsexempel ur mitt eget liv. Men faktum är att inget som är riktigt viktigt i mitt liv har jag presterat mig till. Jag har tagit steg, jag har uttryckt en längtan ... men den där sista finishen har kommit från annat håll. (Det finns också exempel på hur jag har kämpat mig blodig för saker som jag trott var för mig, men som i bästa fall visar sig ha varit onödiga, och i vissa fall varit direkt skadliga för mig). I nästa bloggpost kommer ett par exempel på synkronitet.
 
Men först måste jag bara skratta lite åt att jag citerar "Skam" i samma veva som aftonbladet har rubriken: "Är skamhysterin död?". Jag är med andra ord inte bara sist på blogg-bollen. Men å andra sidan är det precis som jag vill ha det ;) (se min första bloggpost).