Fredagsdans

Nu är den här äntligen uppe på väggen. Har legat i ett hörn och väntat på en ram, men där sitter den fint. Alldeles innan vi går ut kan vi få oss en liten boost.

Samma återförsäljare (@printoteket) citerade någon annans print på instagram: ”when you buy from a small business an actual person does a little happy dance”. Jag tycker att den är så bra, för så är det verkligen. Även om vi småföretagare kanske gärna försöker dölja hur mycket en försäljning betyder (för att se lite mer världsvana ut?)

Jag la märke till det första gången jag var utställare på bokmässan. Vi var ett gäng som hamnade längs en vägg där båsen var som minst och läget var som sämst. Ingen av oss sålde supermycket, men vi försökte ändå hålla värdigheten uppe under de långa perioderna av icke-intresse. Vi sa saker som ”jag hade ändå inte förväntat mig ... bokmässan är ju mer som ett skyltfönster ... effekten kommer nog senare”.

Och så kommer det någon och köper!!! Alltså, den glädjen!

Vi utsåg också ett skräckexempel. En kille i ett ännu mindre bås (var det ens möjligt?), i ett ännu sämre läge. Han hade tryckt upp sin bok själv och satt alldeles ensam vid sitt bord och stirrade ner i golvet. ”Hur går det frågade vi” ”Jag har inte sålt en enda”, sa han. ”Stackare”, sa vi till varandra. Ändå fick det oss att må lite bättre, eller?

Så här i efterhand kan jag knappt fatta att jag inte köpte en bok av honom. Det kunde jag väl ha gjort? Då kanske jag hade fått se en happydance.

Nu blir det fredagsdans istället. Trevlig helg!

PS. Har kollat nu, och det var @betongbruketuf som citerades. DS.